Translate

fredag 20. mars 2015

Finnmarksløpet legger seg flat - iFinnmark

Rennleder tar Dervo-episoden på sin kappe, og skylder på kommunikasjonssvikt.

Rennleder Rita Hallvig har ikke direkte vært involvert i episoden som skjedde på Varangerbotn, men har i ettertid prøvd å nøste opp i hva som skjedde på sjekkpunktet. Følgende ble at Roger Persson trakk seg som frivillig i protest etter at  løpsledelsens representant og kraftig oppfordret Jan Øystein Dervo  til å bryte løpet.
– Det ser ut til at det har vært en kommunikasjonssvikt her, forteller Hallvig.
– Vi må ta dette på vår kappe, og legge oss flate for det som har skjedd. Det er ikke sånn vi skal operere, forteller Rita Hallvig.
Daglig leder i Finnmarksløpet, Gunnar Nilsen, skriver i en e-post til Roger Persson at det ikke var Finnmarksløpets intensjon at Jan Øystein Dervo skulle bryte, og beklager den aktuelle hendelsen.
– Det er ikke jeg som trenger en beklagelse i denne saken. Jeg bare sendte informasjon til Finnmarksløpet hvorfor jeg trekker meg som frivillig, slik at de kan finne nye folk som kan ta over mine arbeidsoppgaver på sjekkpunktet, avslutter en engasjert Roger Persson.
les mer....
iFinnmark
FREDAG 20. MARS 2015

http://www.ifinnmark.no/Finnmarksl_pet_legger_seg_flat-5-81-28319.html

http://www.ifinnmark.no/Persson_trekker_seg_som_frivillig_-5-81-28310.html


Rennleder Rita Hallvig forteller at kommunikasjonssvikt er hovedårsaken til at Dervo trodde han ble tatt ut av løpet i Varangerbotn. Foto: Oddgeir Isaksen

Finnmarksløpet legger seg flat

Rennleder tar Dervo-episoden på sin kappe, og skylder på kommunikasjonssvikt.
Erlend HykkerudE-post

 
Publisert 19.03.2015 kl. 20:22 Oppdatert 19.03.2015 kl. 20:24


Rennleder Rita Hallvig har ikke direkte vært involvert i episoden som skjedde på Varangerbotn, men har i ettertid prøvd å nøste opp i hva som skjedde på sjekkpunktet. Følgende ble at Roger Persson trakk seg som frivillig i protest etter at  løpsledelsens representant og kraftig oppfordret Jan Øystein Dervo  til å bryte løpet.
– Det ser ut til at det har vært en kommunikasjonssvikt her, forteller Hallvig.
– En spansk veterinær har kommunisert med sjefsveterinæren. Det skal ha vært en høy temperatur på enkelte av hundene uten at det var noe uvanlig. Spannet var klarert og man visste at han skulle hvile. Det var ingen grunn til at han skulle stoppe der, for han var godt innenfor fristen til Karasjok, forklarer rennelederen, som selv ikke har fått snakket med hovedpersonen selv.
– Det kan også vært greit å få versjonen til dem det gjelder, sier Hallvig.
Rennlederen er klar på at man må være flinke til å kommunisere, selv om man er trøtt og sliten. Hun mener dette er noe man bare må ta lærdom av for framtiden.
– Vi må ta dette på vår kappe, og legge oss flate for det som har skjedd. Det er ikke sånn vi skal operere, forteller Rita Hallvig.
Daglig leder i Finnmarksløpet, Gunnar Nilsen, skriver i en e-post til Roger Persson at det ikke var Finnmarksløpets intensjon at Jan Øystein Dervo skulle bryte, og beklager den aktuelle hendelsen.
Les mer om:  sport  alta  nesseby  finnmarksløpet

Meny 
Slutter I Protest som Frivillig: Roger Persson har vært med å bygge opp sjekkpunktet i Varangerbotn. Han har nå valgt å slutte som frivillig i Finnmarksløpet. Foto: Kenneth Strømsvåg

Persson trekker seg som frivillig

Roger Persson ble svært forbannet da hans nabo, Jan Øystein Dervo, ble tatt ut av Finnmarksløpet.
Erlend HykkerudE-post
 
  
Publisert 19.03.2015 kl. 20:22 Oppdatert 19.03.2015 kl. 20:22

BLE TATT UT AV LØPET: Jan Øystein Dervo fra Nesseby.

Nessebyværingen Jan Øystein Dervo lå sist i sporet på 100-mila, men hadde store forhåpninger om å fullføre drømmen og Finnmarksløpet da han kom inn til Varangerbotn på forrige torsdag med ti hunder. I løpet av hans stopp på sjekkpunktet ble det etter litt fram og tilbake klart at han avsluttet løpet der.
– Etter å ha lagt hundene på halm og foret gikk Dervo for å få seg en middag i sjekkpunktets kantine. Der ble han oppsøkt av løpsledelsens representant og kraftig oppfordret til å bryte løpet. Dervo ønsket ikke å gå i åpen polemikk i et offentlig miljø og ga etter for påtrykkingene. Så snart Dervo hadde akseptert å bryte løpet forlot løpsledelsens representant sjekkpunkt Varangerbotn, skriver Roger Persson på bergebylopet.blogspot.no.
Finnmark Dagblad har prøvd å få en kommentar fra Dervo selv uten å lykkes.
LES MER: Finnmarksløpet legger seg flat

– Alt lå til rette

Persson har vært med på å bygge opp sjekkpunktet fra dens spede start, og gjennom sitt virke på museet og frivillig jobbet med Finnmarksløpet i over 20 år. Han likte svært dårlig den behandlingen hans nabo og kamerat fikk av løpsledelsen i Varangerbotn.
– Jeg ble forbannet da jeg ble klar over hva som hadde skjedd. Så derfor gjorde jeg det klart for Finnmarksløpet at jeg trekker meg som frivillig, forteller Persson som gjennom nettsiden Bergebyløpets Venner har fått mange kommentarer på den episoden.
– Jeg sto på sjekkpunktet og så fram til at min nabo og kamerat skulle kjøre. Alt lå til rette for at han denne gangen skulle komme seg i mål i Alta. Men så blir han nærmest presset til å bryte løpet. Jeg ble så sint som jeg ikke har vært på 24 år, sier Persson videre.

Feil mann

Finnmarksløpet ved daglig leder, Gunnar Nilssen, har sendt en beklagelse på episoden til Roger Persson. Det mener Persson selv er unødvendig.
– Det er ikke jeg som trenger en beklagelse i denne saken. Jeg bare sendte informasjon til Finnmarksløpet hvorfor jeg trekker meg som frivillig, slik at de kan finne nye folk som kan ta over mine arbeidsoppgaver på sjekkpunktet, avslutter en engasjert Roger Persson.

 

Les mer om:  nesseby  sør-varanger  finnmarksløpet  sport 

Ingen kommentarer: